nlende
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Resultaten HBN-4

Resultaten HBN-4 8 maanden 3 weken geleden #3309

Vrijdag een dag in hut 4 doorgebracht. Een dag later zou ik in hut 3 zitten maar de weergoden zouden het dan wat laten liggen. Dus deze hut gereserveerd om wat met de belichting te kunnen spelen. Het was een rustige dag met 7 soorten gezien en net zoveel in de omgeving gehoord. Maar de eekhoorn en de muis hebben me beziggehouden. Al met al geen bijzondere dag dus.

groet MArtin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Resultaten HBN-4 8 maanden 2 weken geleden #3334

• Han
  • Han's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • HBN-Support
  • HBN-Support
>>>>>NIEUWS VRIJGEKOMEN WEEK<<<<

Beste HBN forum lezers. Ik heb de week van 10 t/m 16 juni heel veel plekken van de hutten vrij gekregen en geef jullie hiervan als eerste dit bericht. Doe er je voordeel mee als je in deze topweek nog een van de hutten wilt bespreken!

Resultaten HBN-4 8 maanden 1 week geleden #3354

Zondag 6 mei was onze vuurdoop in deze hut. Ik wist van tevoren (door het lezen van alle berichten in dit deel van het forum) dat het aantal standaard soorten die hier voor de hut verschijnt beperkt is, maar dit meer dan goed wordt gemaakt door de spotlight en/of bokeh foto’s die je hier kunt maken. Bovendien zijn de eekhoorns hier doorgaans behoorlijk actief en dat vind ik persoonlijk altijd een hele dikke plus bij een hut.

Ik was mooi op tijd ter plekke, namelijk om een uur of 06:30. Voor mijn materiaal nog te donker om mooie foto’s te kunnen maken, maar zo had ik ruim de tijd om de hut en de setting in me op te nemen en te kijken op welke plekken ik in de loop van de dag mooie foto’s zou kunnen nemen. Dat laatste bleek achteraf nogal lastig in te schatten, want het ‘lichtspel’ is bij deze hut nogal onvoorspelbaar en gecompliceerd voor iemand die er voor het eerst komt. Tenminste; ik werd nogal (positief) verrast door hoe de lichtinval voor bepaalde effecten zorgde op een aantal foto’s.
De luiken van de hut bezorgden me een aantal minuten hoofdbrekens; a-technisch als ik ben, had ik wat tijd nodig om uit te vogelen hoe ik ze moest bevestigen zodat ze niet weer dicht zouden klappen. Maar als mij dat zelfs lukt, dan zullen anderen daar ongetwijfeld een stuk minder moeite mee hebben :-)
Vervolgens besloot ik overal de grassprieten weg te halen, maar daar was ik heel snel klaar mee, een teken dat de setting goed wordt onderhouden!
Gezien het feit dat er links en rechts nog heel wat voerresten lagen, besloot ik zelf geen zaad te gebruiken maar enkel wat vet te smeren en enkele walnoten neer te leggen voor de eekhoorns.

Zo tegen 07:15 uur settelde ik me achter de camera en was het wachten op hetgeen zich aan zou dienen. Dat wachten duurde de hele dag erg lang. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de gevolgen van het hoogtepunt van het broedseizoen zwaar heb onderschat. Ik dacht altijd ‘er zit er 1 op het nest, maar er zal toch gegeten moeten worden, dus zal de activiteit voor een hut 2x zo laag zijn als normaal onder dezelfde weersomstandigheden’. Na afgelopen zondag ben ik er wel achter dat dát ietwat (te) simplistisch beredeneerd was… Heel jammer, want voor de gehoopte spotlight-foto’s ontbrak het dus aan ‘modellen’. Gelukkig waren de eekhoorns ’s morgens behoorlijk actief (’s middags niet meer, maar dat is voor mij een bekend gegeven bij die prachtige dieren) en waren de muizen het grootste deel van de dag aan het rondrennen.
Tegen mijn gewoonte in, heb ik om 14:30 uur de boel ingepakt; het gebrek aan activiteit nodigde niet uit tot een langere zit, temeer omdat ik last had van een oorontsteking en tevens van mijn (zwakke) rug vanwege de gedwongen voorover-gebogen zithouding op de hoge barkrukken om onder het luik door te kunnen kijken.

Al met al was het een leerzame dag en dat soort dagen gaat wel vaker gepaard met bepaalde ongemakken :-) Het was in ieder geval op een idyllisch plekje, waarvoor dank aan Han en Robert!
Voor mij volgend jaar in ieder geval geen hutbezoeken meer als het broedseizoen in volle gang is.

De complete lijst : roodborst (1x), winterkoninkje (1x), glanskop (1x), boomklever (begin van de ochtend actief), gbs (hele dag heel af en toe), merel (hele dag heel af en toe), eekhoorns (’s morgens een aantal keer) en de muis (vrijwel de hele dag actief). Er vloog ook nog 2x een groene specht over de setting heen, mijn gebeden zijn niet verhoord :-)

Bijgaand de foto’s; kijken of ik gevrijwaard blijf van rasters :-)

Grtz,

Michel

Resultaten HBN-4 8 maanden 1 week geleden #3355

Hoi Michel .
Mooi verslag van je eerste bezoek aan deze prachtige hut , met wat uitdagingen wat belichting betreft .
Foto’s staan er mooi op zonder raster .
Wat je zithouding betreft ook deze zijn te verstellen in zit hoogte , rechts zit een hendeltje waarmee de hoogte aangepast kan worden , zie bijgevoegde foto .

Over genomen uit de hut beschrijving van Han website .
M.v.G.

J. Deenik .
Bijlagen:

Resultaten HBN-4 8 maanden 1 week geleden #3356

Bedankt Jaap!
Stom dat we dat over het hoofd hebben gezien... Had ons een zere rug bespaard. Maar a la, dat was dan onze straf voor dat stukje dommigheid.

Groetjes,

Michel

Resultaten HBN-4 8 maanden 1 week geleden #3357

Ik zie dat dat andere stoelen zijn dan die er nu staan.

Please publish modules in offcanvas position.