Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Resultaten HBN-7

Resultaten HBN-7 2 maanden 6 dagen geleden #4822

Zondag 22 maart het eerste bezoek van een HBN hut dit jaar .
Het weer was zeer zonnig met een frisse start van de dag met wat ijs vorming op de vijver in de eerste uren van de dag .
Toen we het laatste stukje weg naar de parkeerplaats naar links over een grasveld keken zaten er veel Grote Lijsters te zoeken naar eten .
Een mooie start van deze dag .
Het was niet druk voor de hut met vogels deze dag maar wel genoten van het eerste dagje in deze hut .
De volgende soorten gezien .
Koolmees .
Pimpelmees .
Vink .
Matkop .
Roodborst .
Geelgors .
G.B.S.
Vlaamse Gaai .
Staartmees .
Buizerd overvliegend .
Eekhoorn .

Niet echt veel foto's gemaakt deze dag meer genoten van de vogels en de stilte bij de hut .
Zal later nog kijken of ik een foto heb die ik hierbij zal plaatsen .
Anders een volgend bezoek aan 1 van de hutten !!
M.v.G.

J. Deenik .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Resultaten HBN-7 2 maanden 21 uren geleden #4849

Donderdag 26 maart naar HBN7 geweest.

Geen bijzondere verrassingen gehad, maar de eekhoorn, G.B.S., Kuifmees en Geelgors hebben zich uitgebreid laten fotograferen.

Soorten die voorbij zijn gekomen:
Eekhoorn
G.B.S.
Pimpelmees
Koolmees
Roodborst
Vink
Kuifmees
Geelgors
Gaai
Matkop
Duif

Heggenmus en merel (héél kort)
Buizerd overvliegend en ver weg in de boom (schat zo'n 200 meter)
Staartmezen heb ik letterlijk; links, rechts én achter de hut gehoord, maar niet gezien ;(

Mooie dag gehad!

Laast bewerkt: door Michiel.

Resultaten HBN-7 1 maand 2 weken geleden #4887

Vandaag (12 april) met mijn vriendin bij HBN7 gezeten.
Om een uur of 08:00 konden we de camera's aan het werk zetten.

Hoewel ik aanvankelijk niet zo'n voorstander was van hutten zonder spiegelglas, ben ik daar na 2 jaar hutfotografie wel anders over gaan denken; ja het kan in de winter behoorlijk koud zijn in de hut en je moet wat minder geluid produceren, maar de beleving (vogelgeluiden van buiten), geen lichtverlies en (wellicht gevoelsmatig) scherpere foto's, wegen daar ruimschoots tegenop. En als het warm is, is het ook wel lekker om de deur open te laten en alleen het gordijn dicht te trekken, zodat er toch een briesje door de hut gaat.

We waren al een tijdje niet meer bij deze hut geweest en eigenlijk hoor en lees je er relatief erg weinig over de laatste tijd, dus we waren extra benieuwd wat de dag zou brengen.

Om een lang verhaal kort te maken: het was een prettig 'weerzien'. Gezien het feit dat we in de broedperiode zitten, is het niet zo vreemd dat het kwa aantallen vogels bij tijd en wijle erg rustig was (vooral 's middags). Maar de diversiteit was heel behoorlijk en had wellicht nog groter geweest als we wat langer waren blijven zitten; om 16:45 uur begon het namelijk te betrekken en gaf buienradar aan dat er regen in aantocht was, dus zijn we relatief vroeg vertrokken. Normaal gesproken waren we nog wel 2 uurtjes blijven plakken. Altijd lastig om zo'n besluit te nemen; vaak maak je in de uurtjes toch kans op nog een leuke waarneming. Maar met de uiteindelijke lijst waren we meer dan content : vink, appelvink, putter, geelgors, boompieper, koolmees, pimpelmees, staartmees, kuifmees, glanskop, zwartkop, merel, winterkoninkje, heggenmus, roodborst, houtduif, fitis, grote bonte specht, vlaamse gaai, bonte vliegenvanger en de eekhoorn. Deze lijst was overigens conform de lijst van de laatste dagen, toen er ook nog regelmatig de gekraagde roodstaart en de (vuur)goudhaan werden genoemd.

Kwa schuwheid van de vogels heb ik niets vreemds gezien; de ene soort schrikt wat eerder van het klappen van de spiegel dan de ander, maar niks buitensporigs: voorzichtig bewegen met de lens en niet oeverloos lang ratelen luidt het alom bekende advies :-) .

Foto's volgen later nog wel.

Resultaten HBN-7 1 maand 2 weken geleden #4896

Fijn om te horen Michel!
Zowel qua wat je gezien hebt als je beleving met (nee zonder) het glas. Soms wordt een keus uit nood geboren maar ik heb de indruk dat het hier goed uitpakt.
Dank weer voor het delen; inderdaad weer hopen dat meer mensen dat gaan doen.

Resultaten HBN-7 1 maand 1 week geleden #4927

Zaterdag 18 april 2020

Mijn tweede keer in een HBN-fotohut (en mijn derde keer überhaupt in een fotohut). De vorige keer (vorig jaar) was in hut 5.
De HBN-7 is ook weer mooi gelegen zo voor de heide. In tegenstelling tot hut 5 geen slidersysteem maar er zijn wel bonenzakken aanwezig. Ook in tegenstelling tot hut 5 geen glas. Het eerste is mij kort gezegd om het even, en wat betreft het tweede prefereer ik geen glas. Ik ben geen ervaren natuurfotograaf dus ik zou niet kunnen zeggen of de vogels zonder glas schuwer zijn en minder snel voor de camera komen. Maar wat ik wel weet is dat ik veel meer het gevoel heb echt in de natuur te zitten, de ervaring is veel mooier zo. Ook de snellere sluitertijd die ik nu kan hanteren vind ik heel fijn. Ik vind wel dat de rand van de vijver wat te snel inbeeld komt, maw je zit eigenlijk iets te laag. Ik heb twee bonenzakken gebruikt om de camera wat hoger te leggen. Dit speelt alleen als je kort aan de zijkant iets wilt vastleggen.

Iets na 7 uur was ik in de hut en na wat voorbereidingen (water pompen, grassprietjes verwijderen, voer neerleggen) zat ik om 7:15 uur klaar. Vooraf had ik gehoopt op geelgors, appelvink en goudvink. Allen nog nooit gezien. De geelgors kwam al meteen in de ochtend. Wat een prachtige vogel, veel geler dan ik verwacht had. Eigenlijk kwam het stel geelgorzen de hele dag wel af en toe langs. Appelvinken heb ik ook vaak gezien, één keer 4 of 6 tegelijk. Wow, dit had ik wel gehoopt maar niet verwacht. Ik las dat het hele schuwe vogels zijn. Ik was wel alleen en ben de hele dag de hut niet uit geweest dus misschien heeft dat geholpen. Helaas geen goudvink gezien maar dan heb ik nog wat om voor terug te komen (ik kom sowieso wel terug hoor ;-)).

Het was verder een prachtige dag, wel zonnig maar later ook wat sluierbewolking wat de foto's ten goede komt natuurlijk. Ik zal later nog wel wat foto's plaatsen. Op dit moment heb ik ze alleen uitgezocht en nog niet bewerkt. Ik ben in ieder geval al heel tevreden met het resultaat.

De momenten die mij zijn bijgebleven;

- terwijl mannetje geelgors in de vijver zit landt een GBS op het boompje erachter. Het geel en rood van de twee vogels in één beeld, wow!
- het groepje appelvinken
- een gekraagde roodstaart (m) landt op een perfecte plek, ik maak 4 foto's en weg is hij. Daarna niet meer gezien, wel nog een vrouwtje
- een kuifmees staat op een horizontale tak recht tegenover een koolmees. Het lijkt wel een stand-off, dit heb ik mooi vastgelegd
- einde van de dag zo rond 15:30 was het al een tijdje rustig en ineens zitten er wel 6 of 7 verschillende soorten tegelijk in de vijver. Prachtig schouwspel

Ik heb in ieder geval gezien:

roodborst
koolmees
pimpelmees
kuifmees
merel
geelgors
fitis (zou ook een tjiftjaf kunnen zijn, of beiden)
gekraagde roodstaart
appelvink
grote bonte specht
vink
glanskop (niet zeker maar ik las dat matkoppen alleen in moerasachtige biotopen voorkomen en zelden daarbuiten worden waargenomen, alhoewel ik wel waarnemingen in het boekje zag)
staartmees (niet voor de hut)
gaai
groenling
heggenmus
zanglijster (misschien zat er ook nog een boompieper of graspieper tussen, moeilijk uit elkaar te halen hoor)
zwartkop

Verder nog een paar keer het eekhoorn gezien en een paar keer een zandhagedis. Iets na 16:00 uur heb ik hut verlaten. Ik ben heel tevreden met de waarnemingen en de hut HBN-7 in het algemeen (en de foto's).

Fernando (oceanvolta op instagram)

Laast bewerkt: door Fernando.

Resultaten HBN-7 1 maand 1 week geleden #4931

@ Fernando .
Mooi verslag van je tweede HBN hut bezoek .
Meerdere Appelvinken te zien is een zeer mooie waarneming .
De Zanglijster is een vogel ter grote van een Merel en de Boompieper is ter grote van een Heggemus , volgende keer
kan je deze mogelijk zo zelf onderscheiden van elkaar .
M.v.G.

J. Deenik .

Please publish modules in offcanvas position.