nlende
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Resultaten HBN-8

Resultaten HBN-8 1 maand 3 dagen geleden #4476

Afgelopen zaterdag 12 oktober was het de beurt van Grace en mij om deze mooie fotohut te bezoeken. De fotohut is werkelijk prachtig, ruim en comfortabel en is een genot om in te mogen vertoeven!!! Het was helaas een regenachtige dag hetgeen we aan de ramen konden zien die begonnen te beslaan, gelukkig bewezen de aanwezige ventilatoren hun dienst. Maar ook de vogels en eekhoorn hadden het niet zo met dit weer en totaal telden we 12 vogelsoorten: Kool- en Pimpelmees, Vink, GB Specht, Glanskop, Roodborstje, Zanglijster, Merel, Boomkruiper, Tjiftjaf, Boomklever en Gaai. De laatste 3 lieten zich maar heel kort zien en waren dan ook niet te fotograferen hetgeen ook voor de Eekhoorn gold. Desalniettemin hebben we genoten en komen we volgend jaar terug maar dan in het voorjaar. :-)))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Resultaten HBN-8 1 maand 2 dagen geleden #4479

Ondanks de regen toch wel mooie foto's kunnen maken @ Rini Lamboo .
M.v.G.

J. Deenik .

Resultaten HBN-8 4 weken 13 uren geleden #4487

Gisteren, maandag 21/10/19 heb ik een dagje in hut 8 gezeten. De dag begon nevelig en donker, tot circa 10.00 uur. Toen werd het definitief droog en kwam de zon ook regelmatig door.
De hele dag door waren de 'normale' soorten wel actief. Zo had de winterkoning het erg druk met zingen en de merel had de taak op zich genomen om de zanglijster bij de vijver weg te houden. Dat is uiteindelijk gelukt, hij heeft het water niet kunnen bereiken :-). Daarnaast waren er twee momenten met wat meer reuring: de eerste was rond 11.30 uur, toen de gaaien opeens hard begonnen te schreeuwen. Het bleek dat ze een sperwer aankondigden, die langs de rand van de vijver landde. De sperwer wilde volgens mij wel badderen, ze stond al in het water, maar is daar uiteindelijk toch niet aan toe gekomen. De gaaien bleven maar schreeuwen en schijnduiken maken, waardoor de sperwer na enkele minuten zelf ook maar weer het luchtruim koos.
Verder was er rond 15.30 uur een tweede moment van drukte, toen er een hoop onsamenhangend gesjilp in de bomen was te horen. Dat kon maar één ding betekenen: sijsjes in aantocht. Er kwam een groep van circa 10-15 sijsjes naar beneden (er zat overigens geen barmsijsje tussen), altijd leuk.
In totaal kwamen er dertien vogelsoorten (en een eekhoorn) voorbij: koolmees, pimpelmees, matkop, merel, roodborst, winterkoning, zanglijster, boomklever, vink, gbs, gaai, sijs en sperwer.

Resultaten HBN-8 4 weken 13 uren geleden #4488

En nog enkele foto's.

Resultaten HBN-8 2 weken 6 dagen geleden #4519

Afgelopen maandag 28 oktober weer eens een bezoek gebracht aan hut 8. Het was erg koud 's ochtends en toen ik bij de hut aankwam lag er al een heel dun laagje ijs op de vijver.
De setting lag er verder prachtig bij - goed werk Peter en Berry - en de vele gele herfsttinten zorgden voor een prachtige sfeer rond de hut.
In de hut zelf was het behoorlijk koud, maar goed daar kun je je op kleden. Om condensvorming tegen te gaan heb ik meteen de ventilatoren aangezet.
Na een tijdje merkte ik dat er zich toch condens op de ruit vormde. Niet alleen aan de binnenkant, maar ook aan de buitenkant. Ik besloot om ook de deur iets open te zetten, maar na een tijdje bleek dat dat allemaal niet zoveel effect. had
Tot een uur of 10.30 uur moest ik regelmatig naar buiten om de ruit weer droog te vegen. Daarna werd het beter en tegen 11.00 uur kon ik m'n eerste foto's maken.
Jammer genoeg begon het om 12.00 uur te regenen. Dat duurde ongeveer een uur waarna het weer echt opknapte. Het licht werd beduidend beter en ik kon veel foto's maken rond de iso 1250.
Dat vind ik alleszins acceptabel voor een oktoberdag. Er zaten ook best regelmatig vogels voor de hut. Wel vooral de gewone soorten die er eigenlijk altijd wel zitten. Hoogtepunt vond ik de grote lijster die een keer bij de vijver verscheen en daar heel rustig bleef zitten. Ook kwamen er regelmatig een paar sijsjes langs. Deze soort is echt heel schuw en verblijft nooit langer dan een tiental tellen bij de vijver.
In het logboek las ik dat er in de afgelopen weken regelmatig koperwieken zijn gesignaleerd voor de hut. Ik hoopte daar natuurlijk ook op, want koper wieken en zeker ook kramsvogels zijn interessante wintergasten. Ook de keep had ik eerlijk gezegd nu wel verwacht maar ook die liet zich nog niet zien. Opvallend is verder dat ik vrijwel nooit sperwers zie. Daar waar anderen ze vrijwel elke keer zien (of zelfs meerdere exemplaren op een dag), loop ik ongeveer 1 op 6 ( volgens mij is dat heel weinig)
Aan de andere kant weet ik ook niet of ik nou zo blij moet zijn met sperwers want die zorgen er vaak wel voor dat andere - vooral kleinere soorten - zich minder laten zien.
Ik heb vooral genoten van het prachtige licht in de namiddag en de schitterende setting. De bijzondere soorten die komen een volgende keer wel weer. Wie weet a.s zaterdag al want dan ga ik op herhaling naar deze hut.

Aan het eind van de dag had ik 13 soorten gezien en dat viel eigenlijk nog niet eens tegen. Ik had het wel minder meegemaakt de afgelopen maanden. Han, Peter en Berry nogmaals bedankt voor het mogen vertoeven in deze prachtige hut.
O ja, de soorten die ik zag: merel, koolmees, gaai, pimpelmees, glanskop, roodborstje, sijs, GBS. vink, goudvink, houtduif, boomklever en grote lijster.

Bijlagen:

Resultaten HBN-8 2 weken 5 dagen geleden #4520

Mooie foto's van de grote lijster! Die achtergrond, typisch hut 8, vrijwel nergens krijg je zo'n mooie groene, egale, achtergrond.
En succes zaterdag.

Please publish modules in offcanvas position.